شما به هرقسمت از کشور ایران سفر کنید شاهد مناظر اعجاب انگیز خواهید بود.در این مقاله می خواهیم یکی از سازه های متحیرکننده شمال کشور زیبایمان را معرفی کنیم.
پل ورسک یکی ازمتحیرکننده ترین سازه های کشورمان است که در درّهٔ ورسک واقع در روستای ورسک شهرستان سوادکوه در استان مازندران ،در محور فیروزکوه و در مسیر راه‌آهن شمال قرار دارد. روستای ورسک در محدوده کوهستانی استقرار یافته و از سطح دریا ۲۱۴۰ متر ارتفاع دارد.

Veresk Bridge

پل ورسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن کشور است و مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه‌آهن در شمال کشور محسوب می شود،و در کتاب رکورد گینس به عنوان یکی از  پل ها ی با ارتفاع بیش از ۶۱متر به ثبت رسیده‌است. و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی نیز رسیده است.
ورسک ۸۳ سال شده است و به خاطر ارتفاع ۱۱۰ متری‌اش، بلندترین پل خط راه آهن ایران به حساب می‌آید. امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌های سیاحتی کشور نیز محسوب می‌شود.

پل ورسک

 پس از گذشت سالها از ساخت پل ورسک ،همچنان هر روز ۴ بار قطار‌های مسافری تهران به ساری و تهران به گرگان از روی آن می‌گذرد. قطار‌های باری و سوختی نیز از روی آن می‌گذرند.

کار ساخت پل ورسک از سال ۱۳۱۳ شروع شده و در سال ۱۳۱۵، یعنی در دوره پهلوی اول تمام شده است.و جالب است بدانید در زمان افتتاح پل ورسک شخص رضاشاه پهلوی هم حضور داشته است.

 این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد،لقبی که توسط چرچیل رئیس جمهور وقت انگلستان به ورسک اعطا گردید. 

ورسکپل-ورسک

پل ورسک دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به یکدیگر وصل کرده است.
در اطراف پل ورسک درختچه‌های ورس  به‌طور انبوه وجود دارد، به این دلیل پل به نام  پل ورسک معروف شده‌است.
البته  بنابر روایتی دیگر ورسک از نام مهندسی به‌نام شژووسک اهل بوهم گرفته شده که در ساخت این پل شرکت داشته‌است و چون در فارسی این حرف چکی وجود ندارد و تلفظ آن کلمه برای بسیاری سخت بود، بدین نام مشهور شده است.

پل ورسک-


پل را شرکتی سوئدی-دانمارکی ‌ساخته است، شرکتی که به ازای هر یک متر پل، مبلغی معادل ۱ و نیم گرم طلای خالص را دریافت کرده است. اما کار برای شرکت دانمارکی آنقدرها هم آسان نبود. ۷۳ متر پل با وسایل ابتدایی قرار بود ساخته شود، پلی که همین موضوع، یعنی به کار نرفتن مصالح فلزی درساخت آن و تنها با یکارگیری ملات سیمان، شن شسته شده و آجرساخته شده است و این موضوع یکی از دلایل شهرتش است.
در ابتدا مهندسان خارجی به ایران آمدند و کار نقشه برداری پل را آغاز کردند. مهندسان اروپایی بعد از تهیه عکس‌های هوایی از کوه‌های البرز به این نتیجه رسیدند که راه آهن باید از بین روستای ورسک بگذرد. در نقشه اولیه این موضوع مطرح شد که قطار از روستای ورسک بگذرد و بعد از ۱۰ کیلومتر و ۶۰۰ متر صعود، از کوه‌های البرز عبور کند و به سمت تونل گدوک برود اما بعد معلوم شد قطار نمی‌تواند در چنین شیب تندی حرکت کند. برای حل مشکل شیب حرکت قطار و افزایش قدرت لوکومتیو در گردنه‌ها، راه حل ساخت مسیری به شکل سه پله بود.مسیری که به سه خط طلا معروف شد.

Veresk


بعلت احتمال طغیان رودخانه ورسک مهندسان تصمیم گرفتند با احداث تونلی در زیر رودخانه ورسک، ترن را از طغیان محافظت کنند و سپس با چرخش در مسیر و صعود به میزان صد متر، ترن روی پل راه‌آهن ورسک قرارگیرد.
حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل ۸۶ متر است که یکی از شاهکار‌های دیدنی به شمار میرود.

6 نظر

  • Image placeholder

    کاربر آزمایشی

    June 27, 2018 at 2:21pm

    متنی برای آزمایش نظرات

  • Image placeholder

    Jean Doe

    June 27, 2018 at 2:21pm

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Pariatur quidem laborum necessitatibus, ipsam impedit vitae autem, eum officia, fugiat saepe enim sapiente iste iure! Quam voluptas earum impedit necessitatibus, nihil?

    Reply

    • Image placeholder

      Jean Doe

      June 27, 2018 at 2:21pm

      Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Pariatur quidem laborum necessitatibus, ipsam impedit vitae autem, eum officia, fugiat saepe enim sapiente iste iure! Quam voluptas earum impedit necessitatibus, nihil?

      Reply

      • Image placeholder

        Jean Doe

        June 27, 2018 at 2:21pm

        Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Pariatur quidem laborum necessitatibus, ipsam impedit vitae autem, eum officia, fugiat saepe enim sapiente iste iure! Quam voluptas earum impedit necessitatibus, nihil?

        Reply

        • Image placeholder

          Jean Doe

          June 27, 2018 at 2:21pm

          Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Pariatur quidem laborum necessitatibus, ipsam impedit vitae autem, eum officia, fugiat saepe enim sapiente iste iure! Quam voluptas earum impedit necessitatibus, nihil?

          Reply

  • Image placeholder

    Jean Doe

    June 27, 2018 at 2:21pm

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Pariatur quidem laborum necessitatibus, ipsam impedit vitae autem, eum officia, fugiat saepe enim sapiente iste iure! Quam voluptas earum impedit necessitatibus, nihil?

    Reply

ارسال نظر