دانستنی های سفر

پیست دیزین بهترین مکان برای تفریحات زمستانی تهرانی ها

پیست اسکی بین المللی دیزین یکی از کامل ترین و مجهز تریم پیست های اسکی ایران میباشد،این پیست ایکی جزو ۴۰ پیست مرتفع و وسیع جهان به شمار میرود.

پیست اسکی دیزین در استان البرز و در مسیر جاده چالوس قرار دارد که از تهران ۱۲۳ کیلومتر و از کرج ۷۴ کیلومتر فاصله دارد،این پیست یکی از مهم ترین پیست های ایران و خاورمیانه میباشد.مرتفع ترین نقطه پیست در ارتفاع ۳۶۰۰ متری و پایین ترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۵۰ متر میباشد و مسیر اسکی این پیست ۷.۵ کیلومتر دارد.

پیست بین المللی دیزین اولین پیست اسکی ایران میباشد که از طرف فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی مورد تایید ثرار گرفته است.

دیزین از ۲۳ پیست اسکی تشکیل شده است که شامل ۴ تله کابین شاله،قله،دره،چمن،۲ تله سیژ قله و چمن،۷ تله اسکی بشقابی،پیست اسنو پارک،پیست یو،پیست مبتدی و پیست چمن از پیست های این مجموعه بزرگ میباشد.

این مجموعه زمستاتی دارای ۲ هتل و ۱۹ شله و ۵ رستوران میباشد.

پیست اسکی روچمن دیزین ۶۵۰ متر طول دارد و همه ساله در فصل تابستان برای مسابقات جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.در مناطق دیگر پیست تفریحاتی همچوم دوچرخه سواری کوهستانی،تیراندازی با کمان،کایت سواری،تنیس هم بر قرار میباشد،

دیزین فقط مخصوص ورزشکاران و اسکی بازان نیست بلکه خانواده ها هم می توانند به این پیست بروند .در قسمتی به نام فان پارک، تفریحاتی همچون تیوپ سواری روی برف برای این دسته از طرفداران برف ایجاد شده است که می توانند لحظات خوشی را در آن بگذرانند.

اسنومبیل یکی دیگه از وسایل هیجان انگیز این پیست زیبا میباشد که امکان گشت زنی در کل پیست با ماشین هایی معروف به اسنومبیل فراهم شده است که هیجان خاصی را دارد.

در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ بود که برای اولین بار یک گروه خارجی که با سرپرستی آقای کاظم گیلانپور، قهرمان و مربی اسکی وقت، به دنبال اکتشاف معدن در بخش البرز مرکزی بودند به این محل برخورد کردند و آن را برای ورزش اسکی مناسب دانستند.

با نصب یک دستگاه تله اسکی سیار در گردنه دیزین در سال ۱۳۴۳، از این مکان برای این منطقه برای تمرین خارج از فصل تیم ملی اسکی استفاده گردید. در ادامه در سال ۱۳۴۴  تله سی یژ برقی شمشک نصب و راه‌اندازی گردید و بازدید رئیس فدراسیون اسکی از منطقه دیزین، طرحی برای تبدیل این مکان به یک مجموعه اسکی در هیئت دولت مطرح گردید. با تصویب طرح، کارهای زیر بنایی از جمله احداث جاده از سمت معدن زغال سنگ آرسین آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۴۶، وارد مرحله ی عملیات اجرایی گردید و کارهای زیر تا سال ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ در آن انجام شد:

نصب یک خط تله سی یژ به طول ۲۴۰۰ متر در قسمت دره تا پارکینگ بالا

ورود اولین تله کابین به ایران (تله کابین شاله)

ایجاد رستوران شاله

نصب تله اسکی مبتدی

نصب تله کابین قله

در نهایت با تلاش های کارشناسان و متخصصان این مجموعه در سال ۱۳۵۱ برای علاقه مندان به ورزش اسکی آماده گردید و درسال ۱۳۸۵ بعد از نزدیک به سه دهه فعالیت، با سرمایه گذاری بخش خصوصی، مجددا فعالیت هایی برای توسعه ی این مجموعه انجام شد. در سال ۱۳۷۲ با نظر فدراسیون جهانی اسکی و همکاری متخصصان این رشته طر ح احداث پیست اسکی روی چمن نیز مورد قبول قرار گرفت و با زدن کلنگ احداث، ساخت آن آغاز گردید.